Téma: Lanove bagry

Autor

Správa


pan T

pan  T
Členem od: 08. 09. 2015
Příspěvků: 202

31. december 2020 12:11:29

Weimar T172:
Vypadá to na lanový systém používaný u drapáků na podvozcích Unex-drapákový koš je ovládán dvěma lany přez kladky.Jedním se koš zdvihá a spouští,a druhým se koš otvírá a zavírá.
Ale je to jen moje domněnka.Přkládám detail drapákového koše Unex 303,podobnost tam nějaká bude


Radek Lakmayer

Členem od: 30. 11. 2020
Příspěvků: 2

31. december 2020 13:09:51

Podobnost je, ovšem velmi malá. U T172 je jen jedno lano které dělá oboje. Ještě je tam mechanizmus s brýlemi, který do toho dost kecá. Takže začnu celý pracovní cyklus. Máte drapák ve vzduchu, rozevřený, a brýlový mechanizmus postavený na délku. Uvnitř drapáku je ještě od brýlového mechanizmu taková noha. Spustíte drapák na zem. Noha se země dotkne ještě dřív než lopata. Tím noha zvrtne brýlový mechanizmus. Jedete s lanem nahoru. Jelikož je brýlový mechanizmus zvrtlý, místo toho, aby jel do vzduchu drapák, začne lano stahovat kladky podobné jako na foto k sobě a tím svírat drapák. Poté, co dojedou oba kufry na sebe a už nemají kam dál, začne to jet celé nahoru. Na rameni visí ještě za jedno lanko otevírací mechanizmus drapáku. Poté co drapák dojede na něj, zahákne se. Tím přestanete jet s lanem nahoru a můžete začít jet dolu. Ale jelikož je drapák zaháknutý v háku, tak místo toho, aby jel zas dolů, se začne rozevírat. Poté, co se rozevře nadoraz, se brýlový mechanizmus postaví zase do lajny. Přestanete jet s lanem dolů a kousek s ním popojedete zase nahoru. Drapák se vyhákne z háku a nyní můžete jet s celým rozevřeným drapákem dolů na zem a opakovat další cyklus. Tátrum jak sviňa že? Vzhledem k tomu, že si to nedovedete asi představit, pusťte si videa na youtube, je jich tam pár, kde je vidět nakládka v akci.


Jiří Třasák

Členem od: 09. 03. 2013
Příspěvků: 14

12. január 2021 19:19:58

Odpověď na pan T 07. říjen 2020.
Svým příspěvkem jsem reagoval na tu fotografii, kde je vidět násada zavěšená na koši rýpadla. Takhle jde skutečně vysunout násadu s lopatu ven. Výložník se nepokládá až do vodorovna, jak jste špatně pochopil, ale jen tak, aby násada při couvání rýpadla vyjela ven z kolébky. Na strojích E25 jsem pracoval 40 let, takže když napíši, že to jde, tak to mám několikrát odzkoušeno.


pan T

pan  T
Členem od: 08. 09. 2015
Příspěvků: 202

20. január 2021 16:31:09

Jiří Třasák:
Díky za příspěvek k tématu,věřím že to jde,pokud to z praxe máte vyzkoušeno,za dobu kdy jsem rypadla opravoval -cca 13 let jsem to neviděl,ani od starších kolegů neslyšel,alespoň v naší firmě-povrchovém lomu,kde rypadel bylo poměrně dost,takže je to nová informace.Zdravím..


Bagr DH431

Členem od: 04. 11. 2010
Příspěvků: 31

24. január 2021 19:25:46


Železniční stanice Budapest-Angyalföld.

V 70. nebo 80. letech.


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30. 03. 2009
Příspěvků: 444

24. január 2021 19:46:09

Bagr DH431, szép fotó! Köszönöm!
Pekná fotka, ďakujem!


Jiří Třasák

Členem od: 09. 03. 2013
Příspěvků: 14

27. január 2021 10:56:21

pan T (20. leden 2021 16:31:09)

Podobných fint jak si ulehčit práci a nečekat až přijede dílna je více. Další podobný fígl je, když řidiči rýpadla praskne zdvihové lano a on položí lopatu na zem a jde domů. Kdyby se mělo zdvihové lano měnit při výložníku zvednutém to 45 stupňů, tak by na to muselo být více lidí a pěkně by se nadřeli. Proto to jde položit tak, že pokud je za rýpadlem dost místa, tak se začne couvat a lopata se při tom začne naklánět. Za stálého pokládání výložníku, couvání stroje a vysouvání lopaty se postupně výložník dostane co nejníže a pak je již výměna zdvihového lana lehká. Je dobré lopatu vysunout tak, aby konec násady nedosáhl na brzdu výsunu. Mimochodem. Jednou se stalo, že hned ráno měli poruchu dva stroje E25 a na jednom bylo prasklé zdvihové lano. Výše popsaným způsobem jsem položil výložník a nechal si přivézt lano a na pláň před rýpadlem jsem ho s řidičem traktoru nasmyčkoval. Když odjel tak jsem sám nejdříve zakotvil levou stranu. Poté jsem zakotvil i druhou stranu a zavolal jsem dispečinku, že mám poruchu odstraněnou. Sám jsem tedy provedl výměnu zdvihového lana za 30 minut bez dílny, které by to trvalo ve 4 lidech 1 hodinu.


pan T

pan  T
Členem od: 08. 09. 2015
Příspěvků: 202

31. január 2021 13:19:04

Mám podobné zkušenosti
před prací na opravách v dílnách jsem 4,5 roku dělal "provozáka"v lomu.Na provozní poruchy dílny nejezdily,pokud nebyla potřeba větší technika,takže těžní lano jsem měnil sám s bagrákem-přivezlo se buldozerem za bagr,roztáhlo se,konec se prostrčil otevřeným víkem v podlaze u olejového čerpadla otoče do strojovny,a nekonečnou smyčkou z lanka pr.4-5 mm se nad lanovým bubnem navázalo na původní lano vymotané z bubnu-u strany pásové spojky.pokud bylo lano přetržené,podvázal se konec vázcím drátem aby se více nerozplétalo a navázalo ,pak se na první stupeň plynule namotalo nové lano přez závěs lžíce(bylo třeba dohlídat aby kraj nového lana nezachytl při najíždění do závěsu za hranu závěsu),prostřední rolnou špičky až na buben u strany kabiny.přivázalo se provazem nad bubnem,a staré lano se motorem vymotalo před podvozek-mezerou mezi výložníkem,kde se odtáhlo buldozerem,nebo naložilo bagrem do vozu na výkliz.poté se nové lano namotalo motorem,cca 6 závitů u strany kabiny,poté ukotveno na druhé straně.po úplném namotání se dosáhlo toho,že mezera mezi násadou a lanem byla stejná .pokud to šlo,nic se nesmyčkovalo ručně,ale motorem zdvihu.
Pokud to šlo dobře,nemusel se výložník ani moc povolovat,důležité bylo jen aby závěs ležel na násadě
Různé finty byla asi v každém provozu,a dědily se od zkušenějších kolegů.
Ta situace s couváním byla nutná u následníků E25.Unexů 302 a 303-ta mají dvě zdvihová lana,na každou stranu jedno,a samostatný závěs na každé straně-tam postupy u E 25 nefungují,a zdvihové lano se tam závěsem dalo protáhnout a upevnit na špičce ze střechy pojízdné dílny,nebo ze žebříku,který měly bagry na stroji .


Ondřej Hájek

Členem od: 04. 03. 2007
Příspěvků: 2026

04. máj 2021 13:34:26

Zdravím všechny, kdo se pohybují nebo kdy pohybovali v okolí lanových bagrů. Nevíte někdo, jestli by bylo reálné pronajmout si někde takovéto rypadlo na pár měsíců?


Imre Árpási

Imre Árpási
Členem od: 24. 04. 2019
Příspěvků: 45

13. máj 2021 17:40:54

1960, Szob.


Imre Árpási

Imre Árpási
Členem od: 24. 04. 2019
Příspěvků: 45

13. máj 2021 17:49:24

+1


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30. 03. 2009
Příspěvků: 444

13. máj 2021 19:20:57

Imre Árpási, ďakujem!


Imre Árpási

Imre Árpási
Členem od: 24. 04. 2019
Příspěvků: 45

14. máj 2021 16:59:38

Tibor, také děkuji, hodně se zde naučím.


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30. 03. 2009
Příspěvků: 444

23. máj 2021 10:03:52

Video: Najväčší bager sveta z roku 1929, Marion 5600
https://digital.tcl.sc.edu/digita...hEBsNG3iqNPYhMZo9-tr4kc3uG4jXnYplniY
Fotka z knihy Power Shovels... autor Eric Orlemann


Imre Árpási

Imre Árpási
Členem od: 24. 04. 2019
Příspěvků: 45

27. december 2021 15:03:22

E 302, Szob


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30. 03. 2009
Příspěvků: 444

Ondřej Hájek

Členem od: 04. 03. 2007
Příspěvků: 2026

30. december 2021 22:36:34

To sú tie špecifiká lanových strojov big-smile Veselý Silvestr, Tibore!


Alfred Meyer

Členem od: 14. 08. 2010
Příspěvků: 1

18. júl 2022 10:58:29

Pocházím z Německa. Dívám se na příspěvky na tomto fóru už mnoho let. Ovšem pouze v online překladu, protože neumím česky.

O bagry (zejména lanove bagry) se zajímám celý život. Přispěl jsem také do mnoha knih o bagrech v Německu a Anglii. Nyní pracuji na dokumentu o bagrech Škoda a Unex.

Pro účastníky fóra pan T a Jiří Trasák:

Rypadla Unex v severočeských hnědouhelných dolech Sokolovská uhelná a Mostecká uhelna znám již řadu let. Dnes už bohužel nejsou k vidění téměř žádná lanová rypadla. Jsou všechny sešrotované?

Byl bych velmi rád, kdybyste mi napsali na moji emailovou adresu (česky): mey30klm@gmx.com. Děkuji mnohokrát!

Alfred Meyer


Ondřej Hájek

Členem od: 04. 03. 2007
Příspěvků: 2026

22. november 2022 16:32:14

Vzpomínka na nedávnou Alfrédovu návštěvu v České republice - modernizované rypadlo E25 v pískovně Bzenec - Přívoz. V článku nebylo vidět, tak teď se můžete pokochat tady. Pro navození dobové atmosféry foceno na kinofilm. Akorát místo DAFa si musíte představit T138 big-smile


pan T

pan  T
Členem od: 08. 09. 2015
Příspěvků: 202

25. november 2022 14:43:33

Zpráva pro Alfreda
ještě jedno rypadlo Unex 303 zůstalo na sokolovsku,konkrétně v obci Vintířov ve firmě Sokolovská uhelná.
Foto přikládám
Výše vyfocené rypadlo v Bzenci je -dle nabíracího zařízení-následovník řady E 25,a to UNEX 302,nebo 303
zdravím všechny


pan T

pan  T
Členem od: 08. 09. 2015
Příspěvků: 202

26. november 2022 22:36:38

Ještě jedna informace pro Alfreda Meyera:
Minimálně jedno rypadlo-ovšem ve verzi drapák,by mělo být v Palivovém kombinátě Vřesová(dnes Divize Zpracování) patřící pod Sokolovskou uhelnou společnost.
Mělo by sloužit pro nakládání uhelného mouru
Foto přiložím v dalším příspěvku
Poznámka-tento drapák č 10481 který je vyfocen na škvárovém depu Smolnice(které již neexistuje) byl v březnu 2019 rozebrán a přemístěn do areálu ve Vřesové kde byl složen a poté přejel na skládku mouru kde již jeden drapák č.205 existuje.
Fotky a videa z rozebírání ,transportu a opětovém složení jsou k dispozici ,buď zde,nebo na vyžádání


pan T

pan  T
Členem od: 08. 09. 2015
Příspěvků: 202

18. december 2022 20:49:04

Drapák č.205 na podvozku Unex 303 ve Vřesové(Sokolovská uhelná-nakládka mouru)


Palo K

Členem od: 20. 01. 2023
Příspěvků: 12

05. február 2023 15:38:50

Zdravím, som tu nový. Nemáte niekto náhodou výkresy rypadla RY100 ? Zháňam to ako podklad k stavbe modelu. Ďakujem


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30. 03. 2009
Příspěvků: 444

05. február 2023 16:56:56

Palo Kubik:
Čo to bude, aká mierka, aká funkčnosť?
Nejaké podklady mám, napíš mi správu na FB messenger "Tibor Dampf Bagger"


Palo K

Členem od: 20. 01. 2023
Příspěvků: 12

06. február 2023 19:17:59

3D tlač + lepty, možno nejaké cnc dielce. Mierku ešte presne neviem, asi 1:43 uvidím, keď dám skresliť cad model. Bager som ešte nerobil, staviam železničné vozidlá československej výroby. Toto bude výzva. Ten drevený model čo máte v avatare sa dá ešte niekde kúpiť? Správu píšem.


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30. 03. 2009
Příspěvků: 444

08. február 2023 11:23:33

Palo Kubik:

Žiaľ, drevený bager už nie je k dispozícii. Bola to limitovaná edícia... sad

https://www.bagermajster.sk/forum...ypadiel_v_sr_obnovena/%28offset%29/0


Palo K

Členem od: 20. 01. 2023
Příspěvků: 12

09. február 2023 20:13:32

Tibor M, písal som správu na mesenger, dostali ste?


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30. 03. 2009
Příspěvků: 444

09. február 2023 20:43:31

Palo Kubik: zatiaľ nie.
Tu je to trochu nešikovné, že sa nedajú posielať súkromné správy...


Palo K

Členem od: 20. 01. 2023
Příspěvků: 12

25. február 2023 21:17:02

Zaujímavý memoriál. Odkaz na web: https://www.memoryofnations.eu/cs/babek-josef-1941
Obrázok je z tohto webu.


Ondřej Hájek

Členem od: 04. 03. 2007
Příspěvků: 2026

06. marec 2023 19:29:27

Díky za ten příběh. O Josefu Bábkovi mluvival Radek Kolomý z Mladějova, ale o těchto jeho hrdinských peripetiích jsem neměl tušení.


Palo K

Členem od: 20. 01. 2023
Příspěvků: 12

11. marec 2023 19:46:15

Toto je zoznam predajných brožúr, návodov na použitie, dielenských príručiek a dielov pre Ruston Bucyrus, Bucyrus Erie, Harman a Jaques, spolu s asistovaným motorom, Ruston Hornsby, Dorman a ďalšie.
https://www.ploughbooksales.com.au/017491.htm

zrolujte na stránke dole sú tam zaujímavé obrázky


Palo K

Členem od: 20. 01. 2023
Příspěvků: 12

11. marec 2023 19:54:40

Trochu to tu oživím, zdroj fotiek internetová aukčná stránka.


Palo K

Členem od: 20. 01. 2023
Příspěvků: 12

11. marec 2023 19:55:27

2


Palo K

Členem od: 20. 01. 2023
Příspěvků: 12

11. marec 2023 19:55:52

3


Palo K

Členem od: 20. 01. 2023
Příspěvků: 12

11. marec 2023 19:56:11

4


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30. 03. 2009
Příspěvků: 444

11. marec 2023 20:38:13

Parádne fotky. Môžeš dať link na tú aukciu? (nebudem kupovať)

Už som našiel: https://catalogue.swanngalleries....=2458&lotNo=343&refNo=734407


Palo K

Členem od: 20. 01. 2023
Příspěvků: 12

11. marec 2023 22:00:18

Tu je prehľad rýpadiel rôznych výrobcov do roku 1950, pre zmenu rokov treba rozkliknúť menu vľavo:

http://www.album-mmt.it/foto/v/la...prima-del-1950/escavatori/?g2_page=1


Peter Mnahon

Moderuje: Ondřej Hájek

Členem od: 01. 05. 2023
Příspěvků: 2

02. máj 2023 10:04:52

Ahoj, v 60tych a 70tych rokoch sa ťažil štrk na jazerach pri Bratislave takýmto lanovým bagrom



Prosim nevie niekto čo to je za lanový bager-rypadlo znacka, je to Škoda?Zachovala sa nejaká foto tohoto bagra v neznicenom stave?


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30. 03. 2009
Příspěvků: 444

02. máj 2023 22:24:01

Peter Mnahon: Škoda-Menck Mb2
Či sa zachovala nejaká foto tohoto bagra v neznicenom stave? Tohoto konkrétneho neviem, ale iných je dosť. Daj do googla "bagger Menck Mb2"


Peter Mnahon

Členem od: 01. 05. 2023
Příspěvků: 2

03. máj 2023 07:25:26

vďaka, super.


Nové příspěvky k tématu mohou být vkládány pouze na konec příspěvků: přejít pro vložení