Téma: Zajímavý návrh typu bagru od Kurkova

Autor

Správa

Bohumil Trávníček

Členom od: 10. 02. 2010
Príspevkov: 85

20. január 2016 10:33:06

Narazil jsem na youtube jsem na předváděčku modelu návrhu bagru s nezvyklým typem výložníku. Připadá mi velmi zajímavý, ale jsem naprostý amatér a tak by mně zajímal pohled odborníků na tento mechanismus, tj. např. i jestli už někdo něco podobného reálně zkonstruoval třeba někdy v minulosti. Vlastně to není ani typický laňák, ale ani ne hydraulický stroj. Varianta s podkopem by se musela ještě asi doladit, ale ta s vrcholovou lžicí vypadá dobře. Co na to třeba pan Ondra Hájek nebo pan Tibor? happy


Miroslav Stuchlík

Členem od: 06. 01. 2008
Příspěvků: 391

25. január 2016 20:23:47

Dám krk na to, že tohle na stavbě nepotkám. Nechráněné zubové převody, zbytečně těžká a komplikovaná konstrukce...
Možná před válkou v SSSR s parním pohonem, ale jinak nikde.
A 15-ti kubíková hloubková lopata asi taky nebude zrovna to pravé


Tibor M

Tibor M
Členem od: 30. 03. 2009
Příspěvků: 444

26. január 2016 20:27:36

"Gigantickými" ťažobnými strojmi sa nezaoberám, z ruského komentára som veľa nerozumel, takže neviem, čo tým chcel básnik (tovarišč Kurkov) povedať happy. Ako zaujímavosť dobré, v praxi ...???


Bohumil Trávníček

Členem od: 10. 02. 2010
Příspěvků: 85

29. január 2016 14:45:26

Vážení pánové,
díky za reakci na můj příspěvek.

Odsudek pana Stuchlíka se mi zdá ale trochu moc příkrý. Myslím, že ten návrh nebyl myšlen pro stavební, ale spíše (velký) těžební stroj jaké se používají v povrchových dolech, takže to bych i souhlasil, že na stavby se nehodí.
To ostatní už mi tak jednoznačné nepřijde. Proč jen před válkou, v SSSR a na páru? Podobné zubové převody doposud užívá pro pohyb násady lopaty firma JOY Global pro moderní bagry P and H 2800 a P and H 4100, přičemž největší typ P and H 4100 XPC nabírá na jeden záběr přes 120 tun. Tyhle stroje jsou přitom v současnosti asi nejrozšířenější typy lanových bagrů ve velkých povrchových dolech po celém světě.
Viz např. toto video (detailně je mechanismus vidět od 5. minuty videa):



Podobný zubový převod byl použit i u vůbec největšího bagru s vrcholovou lopatu, který kdy byl postaven, tj. Marion 6360 (objem lopaty okolo 140 kubíků).
Hloubková lopata se dnes u těžebních lanových bagrů skutečně neužívá, ale obecně (u hydraulických bagrů) se dělají stroje s hloubkovou lopatou až do ca 45 kubíků (Hitach EX8000, Liebherr R9800). Zde diskutovaný návrh ale nepatří ani k typickým lanovým, ale ani k hydraulickým strojům. O to zajímavější mi připadá.
Ale může být, že je stroj po mechanické stránce příliš komplikovaný, nicméně asi by si tahle věc zasloužila podrobnější rozbor a vysvětlení od nějakého konstruktéra rypadel. Nezná třeba pan Ondra Hájek někoho kdo by se k tomu chtěl podrobněji vyjádřit?
Zde jsouk dispozici nákresy mechanismu stroje:
http://russianpatents.com/patent/200/2005855.html#


damco daneko

Členem od: 12. 02. 2008
Příspěvků: 179

03. február 2016 14:27:50

Pan Stuchlik je asi toho nazoru co je Ruské je je špatne ,ale ono to vzdy neplatí...


Přidat příspěvek k tématu