Pásové rypadlo Hyundai Robex 145LCR-9: S krátkou zádí do evropských měst

Jedním z nejnovějších počinů pátého největšího výrobce bagrů na světě, korejského Hyundaie, je pásové rypadlo kategorie 15 t se zkrácenou zádí Robex 145LCR-9. Podobné stroje naleznou uplatnění při práci ve městě, kde se začínají čím dál více používat na výkopy kanalizací nebo drobnější bourací práce.

Pod kapotou Robexu 145LCR-9 buší srdce ve tvaru japonského přeplňovaného čtyřválce Mitsubishi D04FD-TAA o objemu 4,249 l a výkonu 91 kW při 2150 ot/min. Hydraulický systém si Hyundai nechal patentovat. Obsahuje dvě stavitelná pístová čerpadla s maximálním průtokem 2 x 130 l/min, která jsou společně s motorem řízena počítačem systému CAPO (Computer Aided Power Optimization). Důležitým posláním tohoto systému je organizovat spolupráci výložníku a otoče.

Dostal jsem možnost vyzkoušet si Robex 145LCR-9 v poněkud maximalistické konfiguraci. Testované rypadlo mělo nejdelší možnou násadu 3 m (na výběr je z násad 1,9, 2,1, 2,5 a 3,0 m), se kterou společně s rychloupínačem Daemo a největší podkopovou lžící šířky 1,2 m o objemu 0,71 m³ dosáhlo do hloubky více než 6 metrů. Na pracovním zařízení nechyběly přídavné okruhy na naklápění svahovací lžíce a kladivo nebo drapák. Podvozek byl standardní délky 3820 mm a s pásy střední šířky 60 cm dosahoval celkové šířky 2,6 m. Na ocelové desky pásů je možno osadit pryžové segmenty. Přesah zádě přes pásy při otočení nástavby kolmo k podvozku v naší konfiguraci byl 180 mm.

Hurá do kabiny

Kabina má obdélníkový půdorys - zaoblení směrem vpřed pro co nejmenší přesah i přední části nástavby neřeší. O to více je v ní místa. Interiér kabiny osloví všechny vyznavače moderního stylu. Mě naopak zaujalo dnes už téměř „staromilecké“ výklopné střešní okno pro vytvoření příjemného prostředí bez nutnosti pouštět klimatizaci.

Polohu sedadla Grammer lze nastavit dle libosti – vpřed a vzad se pohybuje buď sedadlo jako takové, nebo společně s konzolami joysticků, anebo jen sedák, čímž je možno prodlužovat oporu pro stehna. Dále je možno naklopit nejen opěradlo (i do spací polohy), ale i sedák, a u opěradla lze seřídit tuhost bederní opěrky. Spínačem na opěradle se aktivuje vyhřívání sedadla.

Vzhled joysticků působí okázalým dojmem. Ovládání je samozřejmě ve stylu ISO, ale kdo by chtěl prohodit ovládání výložníku a násady, může tak učinit pod kapotou otočením kohoutu. Každý z dvojice joysticků hostí sadu čtyř pogumovaných tlačítek pro přídavné funkce. Tlačítko zespodu na levém joysticku spouští funkci Power Boost – dočasné zvýšení výkonu hydrauliky po dobu maximálně 8 s. Lze aktivovat i Auto Power Boost a svěřit tak zapínaní této funkce počítači rypadla. Jedno z tlačítek na horní straně pravého joysticku je houkačka, další slouží pro přídavná zařízení, mohou se zapojit na ovládání rychloupínače apod. V tomto rypadle se rychloupínač ovládá tlačítkem s pojistkou umístěným na přístrojové desce. Radlice se spouští páčkou za levým joystickem.

Rádio stejnojmenné značky je schované vlevo za sedadlem, ale jeho hlavní funkce lze nastavovat i prostřednictvím ovladačů po pravé ruce na přístrojovém panelu. Konektory USB slouží pro připojení zdroje hudby a filmů, můžete si připojit i mobilní telefon a využít integrovanou handsfree sadu s hlavními ovládacími prvky soustředěnými u ovládání autorádia. Automatická klimatizace svěřila své ovládání samostatnému panelu v konzole pravého joysticku. Odkládací prostory najdeme po pravé straně a i vzadu pod oknem je připraven mělký otvor pro uložení vašich drobností. Vzadu na sedadle je pověšená kapsa pro návod k obsluze nebo jiné zajímavé počtení. Nechybí ani obligátní zásuvka 12 V či držák pro nápoje. Baterka se odpojuje dole vlevo za sedadlem.

Multimediální centrum práce i zábavy

Ovládání drtivé většiny funkcí je soustředěno do palubního počítače s rozměrným sedmipalcovým barevným displejem. Grafika úvodní obrazovky je efektní, osobně se mi vážně líbí, a ani pokud se budete chtít dostat v nabídkách hlouběji, netřeba se ničeho bát. Nastavení základních pracovních módů rypadla provedete přímo příslušnými tlačítky pod displejem, nemusíte se zdržovat procházením stromů a podstromů nabídky v počítači. Nicméně ani to není větší problém, tuto práci zdárně řeší otočný ovladač ve stylu BMW iDrive, díky kterému je procházení a potvrzování nabídek intuitivní a rychlé.

Ale zpět k tlačítkům pro přímou volbu. Tlačítkem Power vyberete míru ekonomického provozu rypadla. Po nastartování je nastaven režim E – ekonomický, ale můžete ho změnit na S – standardní nebo P – Power neboli silný. Hned vedle se nachází tlačítko Work, kterým rypadlu řeknete, jestli chcete kopat, bourat nebo stříhat nůžkami. Pokud vstoupíte dále do nabídky nastavení, můžete zadat požadovaný průtok a tlak v přídavném okruhu pro jedno kladivo a jedny nůžky, více zařízení stejného druhu není podporováno. Dalším tlačítkem je User Mode, tedy nastavení uživatelského módu. Podle vlastních preferencí si můžete vytvořit a uložit vlastní mód. Vytvoříte ho nastavením tří věcí – maximálních otáček motoru, tlaku čerpadla (až 38 bar) a rychlosti volnoběžných otáček.

Dále vpravo je umístěno tlačítko Travel pro přepínání rychlostních rozsahů pojezdu želva – zajíc. Bohužel toto tlačítko není zdvojeno a vyvedeno také na páku radlice nebo páku pojezdu – musíte se k němu vždy natáhnout pod displej. Předposledním tlačítkem můžete vypnout a znovu zapnout funkci automatického návratu do volnoběžných otáček. Nad každým z tlačítek svítí na displeji symbol funkce, kterou jste tlačítkem vybrali. Poslední tlačítko Escape slouží pro návrat do vyšší úrovně při brouzdání různými úrovněmi nabídek. Kdyby došlo k poruše některého z tlačítek, lze si otočným ovladačem vyvolat obrazovku s virtuálními tlačítky a obsloužit příslušnou funkci tímto způsobem.

Palubní počítač zobrazuje také výstup z kamery na zádi. Kamery mohou být i na boku rypadla, systém umí obsloužit až tři kamery najednou. Jen je škoda, že menu není k dispozici v českém ani slovenském jazyce. Pokud by někdo nezkousl angličtinu nebo jiný z nabízených jazyků, může zkusit využít služeb firem, které se zabývají překlady palubních systémů osobních aut. Dealeři již dříve připravili pro Hyundai překlady, v součinnosti s nimi by to možná nemusel být takový problém.

Kdo se v předchozím textu podivoval tomu, že konektor USB slouží i pro připojení zdroje s nahranými filmy, může si teď přečíst, kde si lze takto připojené filmy přehrát. Ano, kde jinde, než přímo na displeji palubního počítače. Nejdříve vás počítač upozorní, že byste u sledování filmů neměli se strojem pracovat, potom důležitě vyhledává filmy a nakonec vám je přehraje. Tedy v mém případě mi nepřehrál vůbec nic, protože jsem si s sebou do bagru žádný film nevzal. Jsem to ale blázen – vím, že budu bagrovat, a přitom si s sebou nevezmu film. Jaká neznalost!

Praktické zkušenosti

Uvnitř nepatří Hyundai mezi nejtišší, přepínání mezi režimy E, S a P je doprovázeno zvukovou kulisou zvyšování/snižování  pracovních otáček motoru. Pro běžnou práci však bohatě stačí ekonomický režim, při kterém je v kabině větší klid, neboť motor pracuje v nižších otáčkách.

Při práci je potřeba myslet na třímetrovou násadu, protože si s rypadlem rozumí o něco méně než násady kratší. Kvůli její délce může snadno dojít k rozbití čelního skla kabiny od lžíce a násadu nelze tolik přitáhnout k výložníku. Navíc můj prvotní pocit při ovládání stroje byl takový, že se násada ve srovnání s jinými funkcemi pohybuje dost rychle. Záhy jsem si na to ale zvykl.

Když uvážíme, že je rypadlo osazeno nejdelší možnou násadou ve spojení s největší možnou lžící, musíme vzdát hold jeho stabilitě a praktické použitelnosti. Naší snaze vymáčknout z něj co nejvíce se ani v nejmenším nevzpírá. Co se ovládání týká, počítač hydraulického systému není hloupý a umožní vám jezdit, pracovat a točit se jak právě potřebujete. Jen joysticky by mohly mít kratší dráhy a stejně tak by neuškodilo zkrátit i jejich mrtvý chod, tedy počáteční pohyb joysticku, který ještě nezpůsobí pohyb rypadla.

Díky radlici si nejen srovnáte a vyčistíte terén pod sebou, ale můžete se na ni ve svahu i postavit, což ušetří spoustu času. Výměna lžic je bezstarostná - hydraulický rychloupínač Daemo pracuje s původními lžícemi na čepy, které se nemusejí nijak upravovat. Dodává se kompletně s hydraulickým vedením, stroj je pro jeho osazení připraven už z výroby.

Rozmístění komponentů pod kapotou kopíruje ostatní výrobce podobných krátkých rypadel. Když to vezmu od pravé kapoty dokola kolem stroje, začínáme vpředu hydraulickými rozvaděči, pokračujeme hydraulickou a palivovou nádrží po straně, čerpadly a motorem umístěnými vzadu napříč a končíme chladiči a akumulátory umístěnými za kabinou. Uspořádání má svou logiku a ke všemu se lze rozumně dostat.

Skoro si říkám, že kdybychom strčili do mixéru japonský, německý a čínský bagr, možná by z toho vzešlo něco jako je tento Hyundai. I když, ještě bychom museli dodělat příjemnou kabinu. Ta se Robexu 145LCR-9 fakt povedla.

Těm, kteří propadli kouzlu sledování polohy svých strojů a všemožných jejich parametrů na internetu, by se mohl líbit systém Hi-Mate, který dostane společně s rypadlem. Systém Hyundaie je totiž poměrně nový a zahrnuje tak spoustu uživatelsky příjemných funkcí. Namátkou jmenujme popisy závad stroje, informace o spotřebním materiálu a jeho předepsaných výměnách, upozornění v případě, kdy stroj překročí oblast vymezenou na mapě, nebo třeba souhrnné přehledy práce.